De adviesmethode
Als iedereen in principe zelf een besluiten mag nemen, dan is het verstandig om duidelijke afspraken te makenover de manier waarop je een besluit dient te nemen.
Een voorbeeld hiervan is de adviesmethode:
- Iedereen kan over alles een besluit nemen binnen zijn of haar rol.
- Je bent verplicht om advies in te winnen.
- Adviseurs zijn ter zake kundig, kritisch en ondersteunend. Het zijn mensen:
- met ervaring bij dit onderwerp
- die het besluit zullen moeten naleven
- De beslisser moet alle adviezen zorgvuldig overwegen. Zo maar naast je neerleggen is niet de bedoeling. Maar, het doel is ook niet dat je er een compromis van maakt. Iemand mag tegen het advies van een ander in gaan nadat het genomen is.
- Hoe groter de beslissing, hoe meer mensen je om advies moet vragen (bv sociale media)
Voorwaarde:
- Deel alle genomen besluiten met iedereen. Alle informatie is openbaar.
- Uitgangspunt: mensen zijn ‘goed’ (betrouwbaar, intrinsiek gemotiveerd, geloofwaardig en intelligent) tenzij het tegendeel is bewezen
- Zonder vertrouwen en plezier geen resultaat
- Mensen zijn uniek, hebben talenten en willen deze inzetten
- Mensen maken fouten. Ga er goed mee om
Het werkt omdat:
- Het wederkerig is: je geeft aan elkaar advies
- Je hoeft geen wit voetje te halen bij de beïnvloeders en beslissers
- Je bent zelf verantwoordelijk, kunt geen beslissing naar boven doorschuiven
- Het doel is niet: de perfecte oplossing. Deze zou wel eens niet kunnen bestaan
Voordelen:
- je creëert eigenaarschap, volgerschap, leerervaringen, betere besluiten, meer plezier
- De adviseur wordt een kritische en kundige ondersteuner
- De beslisser staat dichtbij en moet er daarna met de consequenties leven. Dat geeft betere beslissingen.
Bron: Reïnventing Organizations, Frederic Laloux