Training Verwantentelefoon
Voor experts in gesprekstechnieken
Wij zijn gespecialiseerde trainers die jou helpen met je persoonlijke en professionele ontwikkeling in gesprekstechnieken. Voor als je op een hoger niveau moet of wilt presteren.
Training Verwantentelefoon
Je weet hoe je met publiek om moet gaan in uiteenlopende situaties. Dat is je werk en daar ben je goed in. Telefoongesprekken met burgers die op zoek zijn naar hun verwanten (bijvoorbeeld bij een ramp of aanslag) zijn van een geheel andere orde. Bij dergelijke gesprekken kunnen de emoties namelijk hoog oplopen. Daarom heeft Bureau Ten Bate (specialist in communicatie) een training ontwikkeld voor dit soort specifieke situaties.
Waarom een training Verwantentelefoon?
- Je krijgt emotionele of agressieve verwanten aan de telefoon en weet niet goed hoe je moet reageren
- Je leeft teveel mee met de persoon aan de telefoon, zeker als het om kinderen, bekenden of mensen met autoriteit gaat
- Je raakt de leiding in het gesprek kwijt en merkt dat je in discussie gaat of afhaakt
- Je weet niet hoe je gaat reageren onder grote druk en wil dat graag ‘veilig’ oefenen
Zo helpt de training Verwantentelefoon
In twee of drie dagdelen doorloop je een programma waarin je een beproefd programma aangeboden krijgt. Korte stukjes theorie, afgewisseld met interactieve oefeningen en een dagdeel oefenen met een gespecialiseerde trainingsacteur. Je krijg realistische casuïstiek aangereikt die je kan aanpassen aan je eigen leerbehoeften. Dit levert je het volgende op:
- Je weet hoe je op afstand betrokken blijft én goed kunt sturen in een gesprek
- Je weet wanneer je ruimte moet geven en wanneer je juist leiding moet nemen
- Je hebt een set zinnen als handvat om in moeilijke situaties een goed gesprek te kunnen voeren
- Je bent (zo goed mogelijk) voorbereid op het voeren van gesprekken onder moeilijke omstandigheden
- Je hebt op praktische wijze geoefend met realistische situaties en weet hoe jij hierin het best kan handelen
- De vaardigheden en kennis zijn ook direct toepasbaar in lastige gesprekken in je dagelijks werk
Training Verwantentelefoon is maatwerk
Elke training Verwantentelefoon wordt op maat gemaakt. We bespreken samen de leerwensen, de uitgangssituatie en de gewenste opbrengst. Daarbij schenken we onder meer aandacht aan:
- Hoe is de verwantentelefoon ingebed in de bestaande organisatie?
- Welke opleidingen hebben de medewerkers al gehad?
- Welke gebiedsgebonden kenmerken zijn van belang? Denk aan bijvoorbeeld de aanwezigheid van chemische industrie of beperkende infrastructuur
- Hoe werken de medewerkers samen? Hoe functioneert het team?
- Hoe werkt het team samen met de teamleider of leidinggevende?
Onderdelen van de training Verwantentelefoon zijn onder andere:
- Wat wil de verwante of eventueel andere belanghebbende?
- Factoren die je communicatie beïnvloeden
- Structuur van een gesprek (introductie, aandacht, informatie verzamelen, informatie geven en afsluiting)
- Gesprekstechnieken (luisteren, vragen stellen, samenvatten op inhoud en gevoel en doorvragen)
- Omgaan met emoties
- Je zelfverzekerd en rustig blijven voelen bij emoties van klanten
- Slecht nieuws niet vertellen
- Rollenspellen met acteur
Tot slot
De training Verwantentelefoon gaat verder dan een gewone training gesprekstechnieken. As het toegevoegde waarde biedt zetten we in overleg met jou extra elementen in, zoals teamontwikkeling, leiderschapsontwikkeling of persoonlijke coaching.
Onze trainers helpen je graag op locatie in heel Nederland.
Klik op contact om een oriënterende afspraak te maken of om meer informatie op te vragen.