Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Verbindende communicatie in teams

Creëer verbinding en bereik helder resultaat

Wij trainen jouw organisatie en teamleden in verbindende communicatie. Zo verbeter je de samenwerking en de teamprestaties en heb je minder conflicten.

Wat is verbindende communicatie?

Samenwerken draait om vertrouwen en het kunnen rekenen op elkaar. Heldere procedures en duidelijke afspraken helpen hierbij, maar ze zijn niet altijd voldoende. Wanneer de situatie afwijkt van jouw verwachtingen of behoeften, wordt er binnen een organisatie verwacht dat je dit samen oplost. Soms gaat dit moeiteloos, en soms verdwijnen problemen vanzelf. Maar als kwesties of gedrag zich blijven herhalen, ontstaan er vaak uitgesproken of onuitgesproken oordelen, starre standpunten, zelfkritiek of wederzijdse verwijten. Het vinden van een oplossing wordt dan een uitdaging.  ‘Verbindende communicatie’ is een krachtige gesprekstechniek die helpt om spanningen te verminderen. Door samen te onderzoeken welke behoeften er achter standpunten en meningen schuilgaan, ontstaat er meer begrip voor elkaar. Dit maakt het mogelijk om duidelijke en gedragen afspraken te maken.

Voordelen van verbindende communicatie

  • Je bent beter in staat om voor je eigen behoeften op te komen.
  • Je leert spanning om te zetten in een krachtbron om de kwaliteit van het werk te verbeteren.
  • Je ontdekt hoe je jezelf goed kunt voorbereiden op uitdagende gesprekken.
  • Je ontwikkelt de vaardigheid om helder te communiceren en met compassie te luisteren.
  • Je ervaart minder conflicten en meer harmonie.
  • Je versterkt de onderlinge connectie en bereikt samen andere, soms verrassende, resultaten.

Uitleg verbindende communicatie

Verbindende communicatie heeft vier stappen, waarmee je naar eigen inzicht kunt werken:

waarnemen – gevoel – behoefte – verzoek

  1. Je bent op een nieuwsgierige manier benieuwd
  2. Onder je oordelen liggen persoonlijke gevoelens
  3. Onder je strategieën liggen algemeen menselijke behoeften
  4. Je sluit af met een praktisch verzoek

Als je jouw gevoelens en behoeften serieus onderzoekt kun je een duidelijk voorstel doen. Als je open staat voor de gevoelens en behoeften van een ander kun je met aandacht luisteren.

Wil je Verbindende communicatie leren in de praktijk? Lees verder…

Wij gebruiken Verbindende communicatie ook in onze training voor Gesprekstechnieken voor gespreksexperts.

Meer weten over andere onderwerpen?