Zoek
Sluit dit zoekvak.

Verbindende communicatie

Creëer connectie en bereik helder resultaat

Wij trainen jouw organisatie en teamleden in verbindende communicatie. Hiermee verbeter je de samenwerking en de teamprestaties en heb je minder conflicten.

Wat is verbindende communicatie?

Als je samenwerkt moet je op elkaar kunnen rekenen. Heldere procedures en duidelijke inhoudelijke afspraken helpen daarbij. Toch is dat niet voldoende. Als de realiteit van het moment niet strookt met jouw behoefte of verwachting dan wordt er in een organisatie van je verwacht dat je dit samen oplost. Soms is dat zo gedaan, soms lossen problemen als vanzelf op. Wanneer zaken of mensen zich echter blijven herhalen ontstaan er (on)uitgesproken meningen, vastgezette standpunten, zelfverwijt en beschuldigingen over weer. Het is dan een uitdaging om een oplossing te vinden. ‘Verbindende communicatie’ is een verdiepende gesprekstechniek en werkt de-escalerend. Je gaat op zoek gaat naar elkaars achterliggende behoeften. Hierdoor ontstaat begrip voor elkaar én je bent samen in staat om heldere afspraken te maken.

verbindende communicatie

Voordelen van verbindende communicatie

  • Je kunt je helder uiten én met compassie luisteren
  • Minder conflicten
  • Je weet hoe je jezelf kunt voorbereiden op een lastig gesprek
  • Je leert (met elkaar) om spanning te gebruiken als brandstof ter verbetering van de kwaliteit van jullie werk
  • Je bent in staat om beter op te komen voor jouw eigen behoeften
  • Betere connectie met elkaar én je komt tot andere, soms verfrissende, resultaten

Zo werkt verbindende communicatie

Training Verbindende Communicatie Deventer Arnhem Nijmegen

Verbindende communicatie kent vier stappen, waarmee je naar eigen inzicht kunt werken:

waarnemen – gevoel – behoefte – verzoek

  1. Je bent op een vriendelijke manier benieuwd
  2. Onder jouw oordelen liggen persoonlijke gevoelens
  3. Onder jouw strategieën liggen algemeen menselijke behoeften
  4. Onder jouw eis ligt een praktisch verzoek

Als je jouw gevoelens en behoeften serieus neemt, dan kun je een duidelijk voorstel doen. Als je openstaat voor de gevoelens en behoeften van een ander kun je met mededogen luisteren.

Wil je Verbindende communicatie leren in de praktijk? Lees verder…

Wij gebruiken Verbindende communicatie ook in onze training voor Gesprekstechnieken voor gespreksexperts.

Meer weten over andere onderwerpen?