Zoek
Sluit dit zoekvak.

Grip op je tijd-team

Kies wat het beste past bij jullie team én jullie manier van werken

  1. Regelmatig bijsturen: wat is nu ECHT belangrijk?

Kijk naar de bedoeling van jullie team en naar al jullie werkzaamheden: welke werkzaamheden zijn dan heel belangrijk en welke minder of eigenlijk niet, ook al voelt het soms als dringend? Zijn er te weinig (financiële) middelen of is er te weinig menskracht? Stel je plannen bij.

  1. Evalueren van de ups en downs van jullie tijdmanagement

Plan een ‘met de benen op tafel’ bijeenkomst en bespreek de ups en downs van de afgelopen anderhalf jaar. Wat is er voor ieder persoonlijk veranderd? Wat heb je in deze periode (af)geleerd? Wat willen jullie bereiken het komende jaar, wat wil je dan anders/meer/minder/zo blijven doen?

  1. Vaststellen van de kaders voor het combineren van thuis- en kantoorwerk
  • Wanneer en hoe vaak ben je als team samen op kantoor?
  • Als je wel op kantoor bent, hoe zorg je dan voor onderlinge uitwisseling?
  • Als je werkoverleg hebt: wil je ‘live’ en digitaal combineren of juist niet en onder welke voorwaarden?
  1. Herverdelen van klussen

Maak met elkaar een top 10 van rotklusjes en allerleukste klusjes. Herverdeel deze klussen voor een bepaalde tijd.

  1. Afspraken maken over hoe je elkaar zo min mogelijk stoort

Spreek met elkaar af wanneer je elkaars werk mag onderbreken, wanneer niet en hoe je dit kenbaar maakt. Iedere vraag/opmerking etc. kost je 10 tot 20 minuten om er weer helemaal ‘in’ te komen.

  1. Investeren in een prettige werkomgeving

Maak een inventarisatie: wat is voor jullie belangrijk in je werkomgeving? Denk aan: vaste plekken of juist niet? Hoe ga je om met muziek, planten, eigen spullen? Hoe zorg je ervoor dat je elkaar wel ontmoet, de achtergrondruis gelijkmatig is en elkaar zo min mogelijk stoort?

  1. Durf je met elkaar te bemoeien

Het gebrek aan planning van de één, wordt al gauw de haast van de ander. Durf je met elkaar te bemoeien, zonder elkaar te veroordelen. Geef aan wat je in de weg zit en zoek samen naar oplossingen die tegemoetkomen aan jullie beider behoeften.

  1. Niet altijd degene vragen die toch wel ‘ja’ zegt

Op den duur werkt dit averechts. Als je iemand iets vraagt en je twijfelt of het antwoord wel echt ‘ja’ is, dan is het wijs om door te vragen.

  1. Verstandig omgaan met vragen die van buiten komen.

Als er van buiten het team vragen op jullie afkomen, wees dan wakker en stel vragen als:

  • Is dit een verzoek of een opdracht?
  • Wanneer moet het klaar zijn?
  • Hoort dit bij onze/mijn opgave? Als je twijfelt: vraag door.

De workshopGrip op je tijdheeft effect op drie niveaus van timemanagement: persoonlijk, team en organisatie. 

Meer tips over Grip op je tijd persoonlijk? Klik hier.

Grip op je tijd team timemanagement
Begin met het ontwikkelen van jouw mogelijkheden