Training Gesprekstechnieken voor gespreksexperts​

Meesterschap in moeilijke gesprekken

Training Gesprekstechnieken voor gespreksexperts

Als je werkt bij een klantenservice of een KCC dan weet je hoe je met klanten en publiek om moet gaan in uiteenlopende situaties (chat, telefoon, balie etc). Dat is je werk en daar ben je goed in.

Gesprekken waarin de emoties echt hoog oplopen, of waar bedreiging in voor kan komen,  zijn van een geheel andere orde. Bij dergelijke gesprekken heb je meer nodig dan je normale gespreksvaardigheden, bijvoorbeeld omdat het je ook persoonlijk raakt. 

Daarom heeft Bureau Ten Bate, specialist in communicatie, een training ontwikkeld voor dit soort specifieke en lastige situaties.

De technieken die je in deze training leert en oefent gaan verder dan de basis-gesprekstechnieken. Je leert bijvoorbeeld hoe je een moeilijk gesprek kunt opbouwen en afronden. Ook leer je welke verschillende vormen van agressie er zijn. Door tijdens de training veel te oefenen ontdek je hoe jij daar het beste mee om kunt gaan. 

Waarom een training Gesprekstechnieken voor gespreksexperts?

  • Je kent de basis en wil nu een stap verder in het leren voeren van moeilijke gesprekken
  • Je leeft teveel mee met de persoon aan de telefoon of aan de balie, zeker als het om kinderen gaat
  • Je krijgt emotioneel agressieve kanten of burgers aan je bureau of de telefoon en weet niet goed hoe je moet reageren
  • Je raakt de leiding kwijt in het gesprek en merkt dat je in discussie gaat of afhaakt
  • Je reageert botter of feller dan je zou willen in dergelijke situaties
  • Je weet niet hoe je gaat reageren onder grote druk en wil dat graag ‘veilig’ oefenen

Zo helpt de training Gesprekstechnieken voor gespreksexperts

In twee of drie dagdelen doorloop je een programma waarin je een beproefd programma aangeboden krijgt. Korte stukjes theorie, afgewisseld met interactieve oefeningen en een dagdeel oefenen met een gespecialiseerde trainingsacteur. Je krijg realistische casuïstiek aangereikt die je kan aanpassen aan je eigen leerbehoeften. Dit levert je het volgende op:

  • Je weet hoe je op afstand betrokken blijft en goed kunt sturen in een gesprek
  • Je hebt een set zinnen getraind om in moeilijke situaties een goed gesprek te kunnen voeren
  • Je weet wanneer je even ruimte moet geven en wanneer je juist leiding moet nemen
  • Je bent (zo goed mogelijk) voorbereid op het voeren van gesprekken onder moeilijke omstandigheden
  • Je hebt op praktische wijze geoefend met realistische situaties en weet hoe jij hierin het best kan handelen
  • Je weet hoe je je eigen emoties kan sturen en hoe je collega’s kan steunen na een moeilijk gesprek 

Training Gesprekstechnieken voor gespreksexperts is maatwerk

Elke training Gesprekstechnieken voor gespreksexperts  wordt op maat gemaakt. We bespreken samen de leerwensen, de uitgangssituatie en de gewenste opbrengst. Daarbij schenken we onder meer aandacht aan:

  • Hoe zijn de deelnemers ingebed in de staande organisatie?
  • Welke opleidingen hebben de medewerkers al gehad?
  • Welke gebiedsgebonden kenmerken zijn van belang?  
  • Welke casuïstiek komt veel voor?
  • Hoe werken de medewerkers samen? Hoe functioneert het team
  • Hoe werkt het team samen met de leidinggevende
 

Verbinding met jezelf en de ander

Verbinding met jezelf en de ander brengt goede communicatie tot stand. Belangrijke onderdelen van de training zijn gebaseerd op Verbindende communicatie. Voorbeelden van andere onderdelen: 

  • Wat wil de klant of burger of andere belanghebbende?
  • Factoren die je communicatie beïnvloeden
  • Luisteren onder druk
  • Structuur van een gesprek (introductie, aandacht, informatie verzamelen, informatie geven en afsluiting)
  • Gesprekstechnieken (luisteren, vragen stellen, samenvatten op inhoud en gevoel en doorvragen)
  • Omgaan met emoties van de klant of burger en jezelf
  • Je zelfverzekerd en rustig blijven voelen bij emoties van klanten of burgers
  • Slecht nieuws niet vertellen
  • Rollenspellen met acteur
Training Verbindende Communicatie Deventer Arnhem Nijmegen

Training Gesprekstechnieken Wet Bibob

Bureau Ten Bate geeft als onderdeel van de BIBOB-Academie de training gesprekstechnieken BIBOB. Waar zinvol werken we graag met de BIBOB-Academie samen. In samenwerking met jou kunnen we ook onderdelen aanpassen of uitbreiden.

Tot slot

Gesprekstechnieken voor gespreksexperts gaat verder dan een gewone training gesprekstechnieken. Als het toegevoegde waarde biedt zetten we in overleg met jou  extra elementen in, zoals teamontwikkeling, leiderschapsontwikkeling of persoonlijke coaching

Meer weten?

Wij helpen je graag op locatie in heel Nederland. 

Klik op contact om een oriënterende afspraak te maken of om meer informatie op te vragen. 

Begin met het ontwikkelen van jouw potentieel